Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Nowy Jiczyn (czech. Nový Jičín, niem. Neutitschein)

 

 

W Nowym Jiczynie przez krótki czas były produkowane samochody osobowe pod marką Austro-Cyclecar.

Amatérský automobilový závodník a spolumajitel továrny na klobouky J. Hückel’s Söhne Fritz Hückel (1885–1973) založil v roce 1913 novou společnost v Novém Jičíně a začal s výrobou automobilů se značkou Austro-Cyclecar nebo jen Austro. Generální zastoupení převzal Eduard Schlosser. V roce 1914 firma výrobu automobilů ukončila a Fritz Hückel založil po první světové válce společnost Kleinautowerke Fritz Hückel v Šenově u Nového Jičína.  První vyráběný typ 5/7 PS byl cyclecar, malý automobil poháněný vidlicovým dvouválcem firmy NSU. Později byl používán vodou chlazený motor V2 značky Laurin & Klement. Převodovka byla čtyřrychlostní. Přenos výkonu motoru zajišťovaly řetězy, diferenciál chyběl. Zvláštností vozu bylo nezávislé zavěšení kol. Hmotnost vozu byla pouze 260 kg. Cena byla stanovena na 2800 korun. V roce 1914 uvedla firma na trh větší model se čtyřválcovým motorem o výkonu 14 koní. Výkon motoru přenášel na zadní nápravu s diferenciálem kardan. Pohotovostní hmotnost vozu byla 400 kg. Vozy firmy se účastnily automobilových závodů. Eduard Schlosser dojel 7. září 1913 na druhém místě v závodě spolehlivosti, který pořádal Allgemeinen Motorfahrer-Verband (AMV) na v okolí Semmeringu. První místo získal Saša Kolowrat na voze Austro-DaimlerSascha. Čtyřválcový model se 5. dubna 1914 účastnil závodu Zbraslav-Jíloviště.

Společnost Kleinautowerke Fritz Hückel v Šenověa začala s malosériovou výrobou automobilů pod značkou Gnoma později Hückel. V roce 1935 nebo 1936 byla výroba ukončena.

Źródła:

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Stacja kolejowa położona jest na wysokości 327 m n.p.m.. Została zbudowana w 1855 roku na odgałęzieniu z Dziedzic austriackiej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda. Do pierwotnego dworca, zlokalizowanego na ówczesnych peryferiach miasta, prowadziła wytyczona także wtedy ulica Kolejowa (Bahnstrasse), obecnie Barlickiego. Pierwotnie była to stacja końcowa linii kolejowej z Dziedzic, która w 1878 roku została przedłużona do Żywca (w ciągu Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Wkrótce okazało się, iż ze względu na zwiększoną przepustowość, stacja stała się nieodpowiednia do obsługi pasażerów, dlatego rada miejska zadecydowała w 1887 roku o budowie nowego dworca kolejowego. Został zbudowany w latach 1889-1890 przez zakład architekta Karola Korna według projektu architekta Karola Schulza. Projekt nawiązywał do architektury dworców powstałej w 1888 roku Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich łączącej Morawy, Śląsk Cieszyński i Galicję, której to linii dworzec w Bielsku stał się częścią. Przy budowie nowego dworca została wyburzona stara hala peronowa, jednak sam budynek nie został wyburzony (istnieje on do dziś przy ul. Wałowej). Uroczyste otwarcie dworca nastąpiło 26 lutego 1890 roku. We wnętrzu oczekiwanie na podróż miały uprzyjemniać stylizowane na antyczne polichromie wykonane przez wiedeńskich artystów. 3 czerwca 1994 roku dworzec został wpisany do rejestru zabytków.

/K.K. PRIVILEGIRTE/ KAIS.-FERD. NORDBAHN na fasadzie budynku dworca w Bielsku

 Stare zdjęcia dworca kolejowego w Bielsku (czech. Bílsko, niem. Bielitz)  - do 1918 roku. (połączone miasto Bielsko-Biała powstało w 1951 roku)

Zarząd i pracownicy stacji kolejowej w Bielsku na tle starego dworca, 1874 rok.

  • Żródło: Travelarz - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44535414

Zdjęcia współczesne: c.d.n.

Źródła:

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

168751 (151)

Menu bloga

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB]

Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgier w roku 1918 kkStB przestały istnieć. Ich majątek został podzielony między przedsiębiorstwa kolejowe państw powstałych z rozpadu monarchii takie jak:

  • Austria: Österreichische Staatsbahnen (ÖStB), od roku 1923: Österreichische Bundesbahnen (BBÖ)
  • Czechosłowacja: Československé státní dráhy (ČSD)
  • Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców: Jugoslovenske državne železnice (JDŽ)
  • Polska: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Rumunia: Căile Ferate Române (CFR)
  • Włochy: Ferrovie dello Stato (FS)

 

 Reklama - Posypywarka ciągniona do samochodu, quada, ATV, z własnym silnikiem napędu rozrzutu kruszywa.

Posypywarka komunalna ciągniona z własnym silnikiem - do ciągnięcia przez quad, ATV, samochód

Szybkość posypywania niezależna od prędkości jazdy, szczególnie polecana na wąskich, stromych krętych drogach, wszędzie tam gdzie nie można rozwinąć większej prędkości aby napęd od koła był skuteczny.

Zaczep kulowy ISO 50 lub oko ciągnikowe.

_