Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Żurawie samojezdne LECH ŻK 101 oraz jego następcy POLAN ŻK 161 i ŻK 162 były produkowane przez ZMB (Zakłady Mechanizacji Budownictwa) ZREMB* w Warszawie przy ul. Przasnyskiej 2.

Okresy produkcji w latach:

LECH ŻK 101  (?) - 1974 

POLAN ŻK 161 1975 - 1983 

POLAN ŻK 162 1984 - 1989 

Dane techniczne:

                              LECH ŻK-101 POLAN ŻK-161 POLAN ŻK-162
 Udźwig [kg]    16 000  16 000
 Masa własna [kg]    16 300  16 300
 Wysięgnik kratownicowy [m]      
 Zblocze     trzy krążkowe
 Kąt obrotu  [°]  360  360  360
 Silnik - typ      SW 400/Z2  SW 400/Z2
 Pojemność [cm³]    4000  4000
 Moc [kW]    48  48
 Napęd    4x2  4x2  4x2
 Ogumienie        
         
         

Tabele udźwigów.

ŻK-101

ŻK-161

ŻK-162

W sumie przez cały okres produkcji zostało wyprodukowanych około 6000 - 7000 sztuk. Niestety nie ma dokładnych danych, z tego co wiem nie zachowała się w tym zakresie dokumentacja producenta.

 

Galeria zdjęć żurawia POLAN ŻK-161 oraz ŻK-162

  • polan_1
  • polan_2
  • polan_3

Galeria zdjęć żurawia LECH ŻK-101

Autor bardzo prosi wszystkich czytelników posiadających wiedzę o produkcji, dystrybucji, eksporcie, itp. żurawi POLAN i LECH o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. uratujmy wspólnie ważny fragment historii polskiej techniki. Wszyscy wiemy, że żuraw był produkowany, jest nadal w wielu firmach eksploatowany... jednak producent nie istnieje od wielu lat, materiałów coraz mniej, ludzie go tworzący odchodzą.

Po latach powstaje całkowicie polski następca żurawia samojezdnego POLAN - żuraw REX 16 produkcji zakładów ZBUD Sp. z o.o. więcej. Dostępny w sprzedaży od połowy 2019 roku.

* ZREMB - Zakład Remontu Maszyn Budowlanych później przekształcone w Zjednoczenie Mechanizacji Budownictwa „Zremb”

Źródła:

1. Blog Transportowy

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
 

341831 (501)

Menu bloga

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB]

Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgier w roku 1918 kkStB przestały istnieć. Ich majątek został podzielony między przedsiębiorstwa kolejowe państw powstałych z rozpadu monarchii takie jak:

  • Austria: Österreichische Staatsbahnen (ÖStB), od roku 1923: Österreichische Bundesbahnen (BBÖ)
  • Czechosłowacja: Československé státní dráhy (ČSD)
  • Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców: Jugoslovenske državne železnice (JDŽ)
  • Polska: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Rumunia: Căile Ferate Române (CFR)
  • Włochy: Ferrovie dello Stato (FS)