Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Żurawie samojezdne LECH ŻK 101 oraz jego następcy POLAN ŻK 161 i ŻK 162 były produkowane przez ZMB (Zakłady Mechanizacji Budownictwa) ZREMB* w Warszawie przy ul. Przasnyskiej 2.

Okresy produkcji w latach:

LECH ŻK 101  (?) - 1974 

POLAN ŻK 161 1975 - 1983 

POLAN ŻK 162 1984 - 1989 

Dane techniczne:

                              LECH ŻK-101 POLAN ŻK-161 POLAN ŻK-162
 Udźwig [kg]    16 000  16 000
 Masa własna [kg]    16 300  16 300
 Wysięgnik kratownicowy [m]      
 Zblocze     trzy krążkowe
 Kąt obrotu  [°]  360  360  360
 Silnik - typ      SW 400/Z2  SW 400/Z2
 Pojemność [cm³]    4000  4000
 Moc [kW]    48  48
 Napęd    4x2  4x2  4x2
 Ogumienie        
         
         

Tabele udźwigów.

ŻK-101

ŻK-161

ŻK-162

W sumie przez cały okres produkcji zostało wyprodukowanych około 6000 - 7000 sztuk. Niestety nie ma dokładnych danych, z tego co wiem nie zachowała się w tym zakresie dokumentacja producenta.

 

Galeria zdjęć żurawia POLAN ŻK-161 oraz ŻK-162

  • polan_1
  • polan_2
  • polan_3

Galeria zdjęć żurawia LECH ŻK-101

Autor bardzo prosi wszystkich czytelników posiadających wiedzę o produkcji, dystrybucji, eksporcie, itp. żurawi POLAN i LECH o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. uratujmy wspólnie ważny fragment historii polskiej techniki. Wszyscy wiemy, że żuraw był produkowany, jest nadal w wielu firmach eksploatowany... jednak producent nie istnieje od wielu lat, materiałów coraz mniej, ludzie go tworzący odchodzą.

Po latach powstaje całkowicie polski następca żurawia samojezdnego POLAN - żuraw REX 16 produkcji zakładów ZBUD Sp. z o.o. więcej. Dostępny w sprzedaży od połowy 2019 roku.

* ZREMB - Zakład Remontu Maszyn Budowlanych później przekształcone w Zjednoczenie Mechanizacji Budownictwa „Zremb”

Źródła:

1. Blog Transportowy

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
 

94653 (154)

 Reklama - Posypywarka ciągniona do samochodu, quada, ATV, z własnym silnikiem napędu rozrzutu kruszywa.

Posypywarka komunalna ciągniona z własnym silnikiem - do ciągnięcia przez quad, ATV, samochód

Szybkość posypywania niezależna od prędkości jazdy, szczególnie polecana na wąskich, stromych krętych drogach, wszędzie tam gdzie nie można rozwinąć większej prędkości aby napęd od koła był skuteczny.

Zaczep kulowy ISO 50 lub oko ciągnikowe.

_