Menu bloga

Reklama Google

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Tatra 813 była produkowana w latach 1967 -1982 w zakładach Tatry w Bánovcech nad Bebravou (obecnie Słowacja), w sumie wyprodukowano 11.751 pojazdów, różnych wersji, w dwu wariantach podwozia: 8x8 (Kolos), 6x6 oraz pojedyncze egzemplarze 4x4.

Silnik samochodu Tatra 813 T 930 (*) - V 12 75° diesel chłodzony powietrzem, średnica 120 mm, skok 130 mm, pojemność 17650 cm³, moc 247 KM przy 2000 obr/min., moment obrotowy 991 Nm przy 1300 obr/min., OHV z jednym wałkiem rozrządu na wszystkie 12 cylindrów. Zużycie paliwa około 44 l/100 km. Stopień kompresji 16,5:1. Wersje wojskowe - wielopaliwowe.

Ciężki terenowy ciągnik balastowy Tatra 813.

Widok ogólny silnika Tatry 813 T 930 (*)

  • t_930
  • t_930_17
  • t_930_3

Co potrafi dokonać unikalna konstrukcja rurowa podwozia z uchylnymi półmostami samochodu Tatra 8x8.

Wojskowa Tatra 813 8x8 z wyrzutnią rakiet RM 70.

Wojskowa Tatra 813 8x8 z wyrzutnią rakiet RM 70.

 

Haubica 152 mm SpGH DANA na podwoziu Tatry 813 8x8 Kolos i jej następcy Tara 815 8x8 Kolos - Samobieżna armatohaubica wz. 1977 Dana. Do napędu armatohaubicy Dana służy wielopaliwowy silnik Tatra T2-930-34 o mocy 254 kW.

Haubica 152mm SpGH DANA na podwoziu Tatry 813.

W latach siedemdziesiątych XX wieku w czechosłowackich zakładach Konštrukcie Trenčin w Trenczynie opracowano projekt samobieżnej armatohaubicy kalibru 152 mm na podwoziu kołowym Tatra o układzie jezdnym 8x8. Projekt ten otrzymał kryptonim Dana. Była to pierwsza seryjnie produkowana haubicoarmata samobieżna na opancerzonym podwoziu kołowym na świecie, wyprzedzając południowoafrykańską Denel G6. Stała się także drugą haubicoarmatą ze zautomatyzowanym układem ładowania.

Pierwsze prototypy powstały w latach 1972 - 1973. Po próbach zakładowych i wojskowych, została w maju 1977 roku przyjęta na uzbrojenie armii Czechosłowacji. W 1979 roku przystąpiono do produkcji seryjnej w słowackich zakładach ZTS w Dubnicy nad Wagiem, we współpracy z innymi kooperantami Podwozia powstawały w filii Tatry w Bánovcach nad Bebravou Do zakończenia produkcji seryjnej w 1989 roku wyprodukowano 672 egzemplarzy.

Na uzbrojeniu armii pozostaje: Czechy – 273, Libia – 120, Polska – 111, Słowacja – 135, Gruzja - 24.

  • 1280px-152_mm_self-propelled_howitzer_vz._77_dana_pic1._77_dana_pic1
  • 1280px-152_mm_self-propelled_howitzer_vz._77_dana_pic2
  • 1280px-152mm_spgh_dana_in_georgia,_2008
  • 1280px-bahna_2018_-_365
  • 1280px-bahna_2018_-_366
  • 1280px-bahna_2018_-_367
  • 1280px-slivice_1035_-_2017_(03)
  • 1280px-slivice_1945_-_2017_(93)
  • 1280px-spgh_dana,_kyiv_2018,_03
  • 1280px-spgh_dana,_kyiv_2018,_04
  • 1280px-thumbnail
  • 131121-a-kh850-003_(11046912796)
  • 131121-a-kh850-004_(11045794563)
  • 1920px-bahna_2018_-_368
  • 1920px-bahna_2018_-_370
  • 1_mazurska_brygada_artylerii_03
  • 800px-spgh_dana,_kyiv_2018,_02
  • 800px-thumbnail
  • a_czech_soldier_waits_for_a_convoy_during_saber_junction_2014_at_the_hohenfels_training_area_in_hohenfels,_germany,_sept_140902-a-zg808-062
  • akce_cihelna_2014_h06._dana
  • czech_army_152mm_howitzer_(10958577354)
  • czech_army_152mm_howitzer_battery_(10958634703)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:SpGH_DANA

 

Źródła:

1. https://forum.valka.cz

2. https://en.wikipedia.org/wiki/152mm_SpGH_DANA

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
 

103012 (250)

 Reklama - Posypywarka ciągniona do samochodu, quada, ATV, z własnym silnikiem napędu rozrzutu kruszywa.

Posypywarka komunalna ciągniona z własnym silnikiem - do ciągnięcia przez quad, ATV, samochód

Szybkość posypywania niezależna od prędkości jazdy, szczególnie polecana na wąskich, stromych krętych drogach, wszędzie tam gdzie nie można rozwinąć większej prędkości aby napęd od koła był skuteczny.

Zaczep kulowy ISO 50 lub oko ciągnikowe.

_