Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Tatra 603 to duży, luksusowy, sześciomiejscowy samochód osobowy, klasy wyższej, był następcą Tatry 600 Tatraplan. W latach 1956–1975 w zakładach Tatry w Koprzywnicy wyprodukowano 20 422 sztuk. Luksusowa Tatra została zaprojektowana w biurze konstrukcyjnym Tatry w Pradze Smichowie, specjalizującym się głównie w projektowaniu tramwajów i trolejbusów. Projekt powstawał niejako w tajemnicy, dopiero po akceptacji ówczesnych prominentów komunistycznych, został szybko dokończony a Tatra 603 wdrożona do produkcji. Pierwszy egzemplarz wyprodukowany w 1956 roku otrzymał w dniu urodzin Antonin Zápotocký, ówczesny prezydent Czechosłowacji. W następnych latach Tatra 603 stała się ulubionym pojazdem komunistycznych prominentów czechosłowackich oraz innych krajów RWPG. Tatra 603 była uznawana za pojazd luksusowy, była prawie dwukrotnie droższa od konkurencyjnej, także bardzo prestiżowej Wołgi GAZ 21.

Pierwszy egzemplarz Tatry 603 użytkowany przez premiera Czechosłowacji.

Do napędu Tatry 603 służył silnik chłodzony powietrzem, V8 90° o pojemności 2545 cm³ z rozrządem OHV, moc 95 KM, spalanie około 13 l/100 km. Silnik był umieszczony z tyłu pojazdu, za ogrzewanie wnętrza odpowiadała niezależna benzynowa instalacja grzewcza.

Nadwozie o bardzo opływowym i nowatorskim kształcie, współczynnik Cw=0,354, był niespotykanie niski, dzięki temu oraz mocnemu silnikowi osiągała prędkości rzędu 160 -170 km/godz.

Luksusowy samochód osobowy Tatra 603

Fot. - Tatra 2-603, ostatnia modyfikacja z 1969 roku, autor zdjęcia Ondrej Ertl (2005)

Galeria zdjęć i plakatów samochodu Tatra 603

  • Tatra603
  • tatra603
  • tatra603_1
  • tatra603_2
  • tatra603_3
  • tatra603_4
  • tatra603_5

Do napędu Tatry 603 służył silnik o oznaczeniu T 603 A stosowany także w samochodzie terenowym Tatra 805.

  Oznaczenie   Tatra 603A
  Rodzaj   benzynowy, czterosuwowy
  Chłodzenie   powietrzne przy pomocy dwóch wentylatorów
  Ilość cylindrów  [o] 8 cylindrów V pod kątem 90
  Średnica x skok tłoka  [mm] 75 x 72
  Pojemność  [cm³] 2545
  Instalacja elektryczna  [V] 12 - Pal Magneton, akumulatorowa 75 Ah
  Kolejność zapłonu   1-3-6-2-7-8-4-5
  Rozrząd   OHV
  Stopień kompresji   6.5:1
  Gaźnik   podwójny Solex 30 UAAIP
  Moc  [KM/obr/min] 55.2/4200 
  Moment obrotowy  [Nm/obr/min] 150/2600
  Smarowanie   obiegowe z dwoma pompami oleju z zamykaną chłodnicą oleju
  Prądnica  [V] / [W] 12/300 - zabudowany w wentylatorze, niektóre wersje miały 2 sztuki
  Rozrusznik  [V] / [kW] elektryczny 12/1,32
  Zużycie paliwa  [l/km] benzyna, około 24
  Masa (sucha)  [kg] 180
  Miska olejowa  [l] 6.5 

 

Silnik typu T603A, zdjęcia Muzeum techniki Tatra w Koprzywnicy
  • t805_08
  • t805_09
  • t805_11
  • t805_12
Przekrój silnika Tatra 603A
  • t603a
  • t603a1
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
 

168751 (151)

Menu bloga

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB]

Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgier w roku 1918 kkStB przestały istnieć. Ich majątek został podzielony między przedsiębiorstwa kolejowe państw powstałych z rozpadu monarchii takie jak:

  • Austria: Österreichische Staatsbahnen (ÖStB), od roku 1923: Österreichische Bundesbahnen (BBÖ)
  • Czechosłowacja: Československé státní dráhy (ČSD)
  • Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców: Jugoslovenske državne železnice (JDŽ)
  • Polska: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Rumunia: Căile Ferate Române (CFR)
  • Włochy: Ferrovie dello Stato (FS)

 

 Reklama - Posypywarka ciągniona do samochodu, quada, ATV, z własnym silnikiem napędu rozrzutu kruszywa.

Posypywarka komunalna ciągniona z własnym silnikiem - do ciągnięcia przez quad, ATV, samochód

Szybkość posypywania niezależna od prędkości jazdy, szczególnie polecana na wąskich, stromych krętych drogach, wszędzie tam gdzie nie można rozwinąć większej prędkości aby napęd od koła był skuteczny.

Zaczep kulowy ISO 50 lub oko ciągnikowe.

_