Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Tatra 57 nazywana Hadimrška była małym samochodem produkowanym przez firmę Tatra w latach 1931–1948. Powstało prawie 27 000 samochodów wszystkich wersji, a Tatra 57 stała się jednym z najbardziej rozpowszechnionych samochodów w przedwojennej Czechosłowacji. Samochód był popularny ze względu na swoją wielką niezawodność, prostą konstrukcję oraz łatwe naprawy i konserwację. Licencję na produkcję Tatry 57 A kupiła austriacka firma Austro-Tatra.

Legenda czechosłowackich szos - Tatra 57

Tatra 57 została zaprezentowana po raz pierwszy na salonie samochodowym w Pradze jesienią 1931 roku. Był to szczyt wielkiego światowego kryzysu, i wydaje się, że była właściwą propozycją na ten kryzysowy czas. Koncern Tatra po zakończeniu produkcji popularnego modelu Tatra 12 nie miał w programie produkcyjnym żadnego auta, na które byłoby stać zubożałą klasę średnią. Konstruktorami Tatry 57 byli inż. inż. Erich Űberlacker oraz Erich Ledwinka, syn głównego wizjonera - konstruktora Hansa Ledwinki. W podwoziu Tatry 57 zastosowano słynne rurowe rozwiązanie, autorstwa Hansa Ledwinki. Do rurowej ramy z przodu przymocowano przednie niezależne zawieszenie z dwoma poprzecznymi resorami piórowymi oraz silnik z czterobiegową skrzynią przekładniową, a z tyłu - mechanizm różnicowy i oś łamaną z poprzecznym resorem. Czterocylindrową jednostkę napędową o pojemności 1155 cm sześc. i mocy 18 KM chłodziło powietrze tłoczone do komory silnika wentylatorem osadzonym na wale korbowym - wzór prostoty. Blaszane, dwudrzwiowe nadwozie miało szkielet z drewna dębowego i bukowego. Tatra 57 mierzyła ledwie 3,5 metra długości i ważyła 780 kilogramów. Zużycie paliwa - 8-9 litrów na 100 km uznawano za umiarkowane. Proste i niezawodne auto kosztowało w 1932 roku 25 tysięcy koron, tyle co mniejsza Praga Piccolo. Pierwszy tysiąc znalazł nabywców w ciągu trzech miesięcy - na ówczesne warunki był to wyśmienity wynik. W roku 1933 prawie 90% produkcji Tatra stanowiły już popularne „57”.

"Tatra 57 zyskała potoczną nazwę „Hadimrška”. Wywodzi się ona od nazwiska głównego bohatera jednego z pierwszych czechosłowackich filmów dźwiękowych - komedii „To neznáte Hadimršku” z roku 1931. Grany przez słynnego Vlastę Buriana bankowy rewident (dziś powiedzielibyśmy: audytor) z prowincji, Popelec Hadimrška, stary kawaler i dziwak, zostaje wysłany do Pragi, by uzdrowić upadającą wytwórnię płyt gramofonowych i odzyskać dla banku długi jej właściciela. W stolicy wplątuje się w wiele miłosnych i finansowych intryg. Rzecz w tym, że zupełnie nie wiadomo, co wspólnego ma ekranowy pan Hadimrška z Tatrą 57, a Czesi mętnie tłumaczą, że to wiedza niedostępna cudzoziemcom, wynikająca z subtelności ich języka. Nazwę „Hadimrška” z czasem zaczęto wykorzystywać nawet w firmowych drukach reklamowych, a i dziś znaleźć ją można w czeskich ogłoszeniach dotyczących samochodowych antyków."[1] (Dziennik Bałtycki)

 Podstawowe odmiany modelu Tatra 57 [2]

  T 57 T 57 A T 57 B T 57 K
Rok produkcji 1931–1935 1935–1938 1938–1948 1941–1947
Ilość wyprodukowanych egz. 5 997 8 019 6 469 6 500
Masa całkowita 780 kg 900 kg 930 kg 870 kg
Masa podwozia 410 kg 450 kg 450 kg 450 kg
Długość 3 400–3 500 mm 3 500–4 000 mm 4 000 mm 3 980 mm
Szerokość 1 500–1 550 mm 1 500–1 550 mm 1 550 mm 1 550 mm
Wysokość 1 300–1 500 mm 1 300–1 500 mm 1 520 mm 1 690 mm
Rozstaw osi 2 550 mm 2 550 mm 2 550 mm 2 550 mm
Rozstaw kół 1 200 mm 1 200 mm 1 200 mm 1 200 mm
Prześwit 210 mm 210 mm 210 mm 220 mm
Opony 5,25×16 5,25×16 5,25×16 6,00×16
Pojemność skokowa 1 155 cm³ 1 155 cm³ 1 256 cm³ 1 256 cm³
Moc 13,2 kW

3000 obr/min

14,7 kW

3500 obr/min

18,4 kW

3500 obr/min

17 kW

3500 obr/min

Zużycie paliwa 8–9 l /100 km 10 l /100 km 10 l /100 km 9,4 l /100 km
Prędkość maksymalna 80 km/h 80–90 km/h 90 km/h 90 km/h

 

Silnik Tatry 57 (opis za Wikipedią)

Zážehový čtyřdobý čtyřválec typu boxer, s rozvodem OHV. Kliková skříň je odlita z hliníku, válce jsou z šedé litiny. Chlazení vzduchové s trvalým nuceným prouděním pomocí ventilátoru na klikové hřídeli. Ventilátor je umístěn v uzavřené skříni na předním čele motoru. Z ní proudí vzduch dvěma kanály přes hlavu a horní část oplechovaných válců. Benzínová nádrž na 25 l (T 57) nebo 35 l (ostatní verze) je umístěna v motorovém prostoru na příčné stěně. Palivo je do karburátoru dopravováno samospádem.[8][9]

  • Zdvihový objem: 1155 cm³ (T 57, T 57A) nebo 1256 cm³ (T 57 B, T 57 K)
  • Vrtání: 70 mm (T 57, T 57 A) nebo 73 mm (T 57 B, T 57 K)
  • Zdvih: 75 mm
  • Kompresní poměr: 4,9:1 nebo 5:1 (T 57 B)
  • Karburátor: Zenith 30T (Solex 30 BFL)
  • Zapalování: akumulátorové Bosch/Scintilla
  • Převodovka: čtyřstupňová se zpátečkou, řadicí páka na středním tunelu. Hliníková skříň převodovky je přišroubovaná k bloku motoru.
  • Spojka: suchá, lamelová, jednodesková.
  • Rozvodovka: na zadní přírubě páteřové roury rámu. Pohon spojovacím hřídelem procházejícím páteřovou rourou. Stálý převod 4,727

Deska rozdzielcza Tatry 57 B

Deska rozdzielcza Tatra 57

Fotografia - Autor: Gwafton – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11626159

Komora silnika Tatry 57 B

Fotografia - Autor: Gwafton – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11626113

Źródła:

  1. Marek Ponikowski - "Autosalon. Dlaczego Tatra 57 B to „Hadimrška”? Dziennik Bałtycki 3/12/2015
  2. CS.Wikipedie - Tatra 57
  3. Tatra 57 w filmach i serialach
  4. Tatra 57 na Tatraportal

 

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
 

341841 (511)

Menu bloga

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB]

Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgier w roku 1918 kkStB przestały istnieć. Ich majątek został podzielony między przedsiębiorstwa kolejowe państw powstałych z rozpadu monarchii takie jak:

  • Austria: Österreichische Staatsbahnen (ÖStB), od roku 1923: Österreichische Bundesbahnen (BBÖ)
  • Czechosłowacja: Československé státní dráhy (ČSD)
  • Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców: Jugoslovenske državne železnice (JDŽ)
  • Polska: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Rumunia: Căile Ferate Române (CFR)
  • Włochy: Ferrovie dello Stato (FS)