Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Tatra 57 nazywana Hadimrška była małym samochodem produkowanym przez firmę Tatra w latach 1931–1948. Powstało prawie 27 000 samochodów wszystkich wersji, a Tatra 57 stała się jednym z najbardziej rozpowszechnionych samochodów w przedwojennej Czechosłowacji. Samochód był popularny ze względu na swoją wielką niezawodność, prostą konstrukcję oraz łatwe naprawy i konserwację. Licencję na produkcję Tatry 57 A kupiła austriacka firma Austro-Tatra.

Legenda czechosłowackich szos - Tatra 57

Tatra 57 została zaprezentowana po raz pierwszy na salonie samochodowym w Pradze jesienią 1931 roku. Był to szczyt wielkiego światowego kryzysu, i wydaje się, że była właściwą propozycją na ten kryzysowy czas. Koncern Tatra po zakończeniu produkcji popularnego modelu Tatra 12 nie miał w programie produkcyjnym żadnego auta, na które byłoby stać zubożałą klasę średnią. Konstruktorami Tatry 57 byli inż. inż. Erich Űberlacker oraz Erich Ledwinka, syn głównego wizjonera - konstruktora Hansa Ledwinki. W podwoziu Tatry 57 zastosowano słynne rurowe rozwiązanie, autorstwa Hansa Ledwinki. Do rurowej ramy z przodu przymocowano przednie niezależne zawieszenie z dwoma poprzecznymi resorami piórowymi oraz silnik z czterobiegową skrzynią przekładniową, a z tyłu - mechanizm różnicowy i oś łamaną z poprzecznym resorem. Czterocylindrową jednostkę napędową o pojemności 1155 cm sześc. i mocy 18 KM chłodziło powietrze tłoczone do komory silnika wentylatorem osadzonym na wale korbowym - wzór prostoty. Blaszane, dwudrzwiowe nadwozie miało szkielet z drewna dębowego i bukowego. Tatra 57 mierzyła ledwie 3,5 metra długości i ważyła 780 kilogramów. Zużycie paliwa - 8-9 litrów na 100 km uznawano za umiarkowane. Proste i niezawodne auto kosztowało w 1932 roku 25 tysięcy koron, tyle co mniejsza Praga Piccolo. Pierwszy tysiąc znalazł nabywców w ciągu trzech miesięcy - na ówczesne warunki był to wyśmienity wynik. W roku 1933 prawie 90% produkcji Tatra stanowiły już popularne „57”.

"Tatra 57 zyskała potoczną nazwę „Hadimrška”. Wywodzi się ona od nazwiska głównego bohatera jednego z pierwszych czechosłowackich filmów dźwiękowych - komedii „To neznáte Hadimršku” z roku 1931. Grany przez słynnego Vlastę Buriana bankowy rewident (dziś powiedzielibyśmy: audytor) z prowincji, Popelec Hadimrška, stary kawaler i dziwak, zostaje wysłany do Pragi, by uzdrowić upadającą wytwórnię płyt gramofonowych i odzyskać dla banku długi jej właściciela. W stolicy wplątuje się w wiele miłosnych i finansowych intryg. Rzecz w tym, że zupełnie nie wiadomo, co wspólnego ma ekranowy pan Hadimrška z Tatrą 57, a Czesi mętnie tłumaczą, że to wiedza niedostępna cudzoziemcom, wynikająca z subtelności ich języka. Nazwę „Hadimrška” z czasem zaczęto wykorzystywać nawet w firmowych drukach reklamowych, a i dziś znaleźć ją można w czeskich ogłoszeniach dotyczących samochodowych antyków."[1] (Dziennik Bałtycki)

 Podstawowe odmiany modelu Tatra 57 [2]

  T 57 T 57 A T 57 B T 57 K
Rok produkcji 1931–1935 1935–1938 1938–1948 1941–1947
Ilość wyprodukowanych egz. 5 997 8 019 6 469 6 500
Masa całkowita 780 kg 900 kg 930 kg 870 kg
Masa podwozia 410 kg 450 kg 450 kg 450 kg
Długość 3 400–3 500 mm 3 500–4 000 mm 4 000 mm 3 980 mm
Szerokość 1 500–1 550 mm 1 500–1 550 mm 1 550 mm 1 550 mm
Wysokość 1 300–1 500 mm 1 300–1 500 mm 1 520 mm 1 690 mm
Rozstaw osi 2 550 mm 2 550 mm 2 550 mm 2 550 mm
Rozstaw kół 1 200 mm 1 200 mm 1 200 mm 1 200 mm
Prześwit 210 mm 210 mm 210 mm 220 mm
Opony 5,25×16 5,25×16 5,25×16 6,00×16
Pojemność skokowa 1 155 cm³ 1 155 cm³ 1 256 cm³ 1 256 cm³
Moc 13,2 kW

3000 obr/min

14,7 kW

3500 obr/min

18,4 kW

3500 obr/min

17 kW

3500 obr/min

Zużycie paliwa 8–9 l /100 km 10 l /100 km 10 l /100 km 9,4 l /100 km
Prędkość maksymalna 80 km/h 80–90 km/h 90 km/h 90 km/h

 

Silnik Tatry 57 (opis za Wikipedią)

Zážehový čtyřdobý čtyřválec typu boxer, s rozvodem OHV. Kliková skříň je odlita z hliníku, válce jsou z šedé litiny. Chlazení vzduchové s trvalým nuceným prouděním pomocí ventilátoru na klikové hřídeli. Ventilátor je umístěn v uzavřené skříni na předním čele motoru. Z ní proudí vzduch dvěma kanály přes hlavu a horní část oplechovaných válců. Benzínová nádrž na 25 l (T 57) nebo 35 l (ostatní verze) je umístěna v motorovém prostoru na příčné stěně. Palivo je do karburátoru dopravováno samospádem.[8][9]

  • Zdvihový objem: 1155 cm³ (T 57, T 57A) nebo 1256 cm³ (T 57 B, T 57 K)
  • Vrtání: 70 mm (T 57, T 57 A) nebo 73 mm (T 57 B, T 57 K)
  • Zdvih: 75 mm
  • Kompresní poměr: 4,9:1 nebo 5:1 (T 57 B)
  • Karburátor: Zenith 30T (Solex 30 BFL)
  • Zapalování: akumulátorové Bosch/Scintilla
  • Převodovka: čtyřstupňová se zpátečkou, řadicí páka na středním tunelu. Hliníková skříň převodovky je přišroubovaná k bloku motoru.
  • Spojka: suchá, lamelová, jednodesková.
  • Rozvodovka: na zadní přírubě páteřové roury rámu. Pohon spojovacím hřídelem procházejícím páteřovou rourou. Stálý převod 4,727

Deska rozdzielcza Tatry 57 B

Deska rozdzielcza Tatra 57

Fotografia - Autor: Gwafton – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11626159

Komora silnika Tatry 57 B

Fotografia - Autor: Gwafton – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11626113

Źródła:

  1. Marek Ponikowski - "Autosalon. Dlaczego Tatra 57 B to „Hadimrška”? Dziennik Bałtycki 3/12/2015
  2. CS.Wikipedie - Tatra 57
  3. Tatra 57 w filmach i serialach
  4. Tatra 57 na Tatraportal

 

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
 

154892 (167)

Menu bloga

Reklama Google

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB]

Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgier w roku 1918 kkStB przestały istnieć. Ich majątek został podzielony między przedsiębiorstwa kolejowe państw powstałych z rozpadu monarchii takie jak:

  • Austria: Österreichische Staatsbahnen (ÖStB), od roku 1923: Österreichische Bundesbahnen (BBÖ)
  • Czechosłowacja: Československé státní dráhy (ČSD)
  • Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców: Jugoslovenske državne železnice (JDŽ)
  • Polska: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Rumunia: Căile Ferate Române (CFR)
  • Włochy: Ferrovie dello Stato (FS)

 

 Reklama - Posypywarka ciągniona do samochodu, quada, ATV, z własnym silnikiem napędu rozrzutu kruszywa.

Posypywarka komunalna ciągniona z własnym silnikiem - do ciągnięcia przez quad, ATV, samochód

Szybkość posypywania niezależna od prędkości jazdy, szczególnie polecana na wąskich, stromych krętych drogach, wszędzie tam gdzie nie można rozwinąć większej prędkości aby napęd od koła był skuteczny.

Zaczep kulowy ISO 50 lub oko ciągnikowe.

_