Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Tatra 805  była produkowana w latach 1952-1960, w sumie zostało wyprodukowanych 7 214 egzemplarzy. W Czechach jest slangowo nazywana - Kačena, Kvíčala, czyli kaczka lub kwiczoł z powodu charakterystycznego odgłosu pracujących wentylatorów chłodzenia silnika. Do napędu służył silnik benzynowy typu T 603 A znany z samochodu osobowego Tatra 603. Tatra 805 była produkowana w zakładach: Tatra np. w kolejnych latach  przeniesiona do AZNP Mladá Boleslav, Závody V. I. Lenina Plzeň oraz Avia Praha.

Pierwowzorem był samochód prototypowy Tatra 803 o ładowności 800 kg, wyprodukowany w 1950 roku w ilości 2 egzemplarzy, wyniku zapotrzebowania armii na trochę większy i mocniejszy pojazd powstała konstrukcja Tatra 805.

Tatra 605, nadwozie furgon

Wymiary wersji skrzyniowej, oplandeczonej samochodu Tatra 805.

Wymiary wersji skrzyniowej, oplandeczonej samochodu Tatra 805.

 

Prototypowa Tatra 803 na bazie Tary 805.

Do napędu Tatry 805 służył silnik o oznaczeniu T 603 A stosowany także w luksusowym samochodzie osobowym Tatra 603.

  Oznaczenie   Tatra 603A
  Rodzaj   benzynowy, czterosuwowy
  Chłodzenie   powietrzne przy pomocy dwóch wentylatorów
  Ilość cylindrów  [o] 8 cylindrów V pod kątem 90
  Średnica x skok tłoka  [mm] 75 x 72
  Pojemność  [cm³] 2545
  Instalacja elektryczna  [V] 12 - Pal Magneton, akumulatorowa 75 Ah
  Kolejność zapłonu   1-3-6-2-7-8-4-5
  Rozrząd   OHV
  Stopień kompresji   6.5:1
  Gaźnik   podwójny Solex 30 UAAIP
  Moc  [KM/obr/min] 55.2/4200 
  Moment obrotowy  [Nm/obr/min] 150/2600
  Smarowanie   obiegowe z dwoma pompami oleju z zamykaną chłodnicą oleju
  Prądnica  [V] / [W] 12/300 - zabudowany w wentylatorze, niektóre wersje miały 2 sztuki
  Rozrusznik  [V] / [kW] elektryczny 12/1,32
  Zużycie paliwa  [l/km] benzyna, około 24
  Masa (sucha)  [kg] 180
  Miska olejowa  [l] 6.5 

 

Silnik typu T603A, zdjęcia Muzeum techniki Tatra w Koprzywnicy
  • t805_08
  • t805_09
  • t805_11
  • t805_12
Przekrój silnika Tatra 603A
  • t603a
  • t603a1

Podwozie samochodu Tatra 805.

  Skrzynia biegów   4+1 
  Przełożenia   1:6.65, 1:3.102, 1:1.175, 1:1.045, R 1:5.01 
  Reduktor terenowy   dwustopniowy 
  Przełożenia reduktora   1:1.157, 1:2.45 
  Sprzęgło   suche, jednotarczowe, sterowane hydraulicznie 
  Most napędowy tylny   dwie wahliwe półosie zawieszone na drążkach skrętnych i centralnej rurze
  Most napędowy przedni    j.w.
  Koła   stalowe 7 x 16" 
  Opony   10.50 x 16" 
  Napęd   4x4 poprzez zwolnice na mostach 
  Mechanizm kierowniczy   ślimakowy 
  Hamulce   bębnowe, sterowane hydraulicznie, hamulec ręczny mechaniczny 
  Rozstaw kół przednich  [mm]  1 600 
  Rozstaw kół tylnych [mm] 1 600 
  Rozstaw osi [mm] 2 700 
  Prześwit [mm] 400
  Maksymalna prędkość [km/godz]  70 
  Masa własna (wersja skrzyniowa) [kg] 2 750
  Ładowność szosowa  [kg]   1 500 lub 2 250 w zależności od wersji
  Dopuszczalna masa przyczepy [kg] 2 000

 

 

  1. www.tatraportal.sk
  2. Technické muzeum Tatra Kopřivnice
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
 

129755 (347)

Menu bloga

Reklama Google

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

 Reklama - Posypywarka ciągniona do samochodu, quada, ATV, z własnym silnikiem napędu rozrzutu kruszywa.

Posypywarka komunalna ciągniona z własnym silnikiem - do ciągnięcia przez quad, ATV, samochód

Szybkość posypywania niezależna od prędkości jazdy, szczególnie polecana na wąskich, stromych krętych drogach, wszędzie tam gdzie nie można rozwinąć większej prędkości aby napęd od koła był skuteczny.

Zaczep kulowy ISO 50 lub oko ciągnikowe.

_