Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Samochód ciężarowy Praga V3S to legenda off-road-u oraz wielu armii byłego bloku wschodniego. Praga V3S była produkowana przez 37 lat w prawie niezmienionej konstrukcji w latach 1953- 1990.

Ciężarówka Praga V3S

Praga V3S to trzyosiowy samochód ciężarowy o wysokiej, wręcz wybitnej mobilności terenowej, popularnie nazywana w Czechach: ventravétřieskavejtřaskaVSka lub Vejda. Początek produkcji to rok 1953, w początkowym okresie Praga V3S była produkowana wyłącznie na potrzeby armii czechosłowackiej. Cywilnym odpowiednikiem V3S była dwu osiowa 4x2 Praga S5T mająca gorsze właściwości terenowe, jednocześnie większa ładowność i szybkość. Ostatnie egzemplarze Pragi V3S zjechały  z taśmy montażowej [bratysławski BAZ] w 1990 roku, Czeska armia używa je do tej pory (zastosowania specjalne, podwozia radiostacji polowych). Praga V3S była jednym z najdłużej produkowanych samochodów ciężarowych na świecie. W sumie wyprodukowano 130 000 egzemplarzy.

Wymiary samochodu Praga V3S w wersji skrzyniowej. Proszę zwrócić uwagę na kąt najazdu, zejścia oraz prześwit podłużny i poprzeczny, wartości doskonałe, które powodują, że samochód ma świetne właściwości terenowe.

Ciężarówka Praga V3S - wymiary wersji skrzyniowej

Praga V3S została zaprojektowana w wyjątkowo krótkim czasie, 4 miesiące do fazy prototypu, jest konstrukcją czysto czechosłowacką, inspirowaną rosyjskim ZIS-em oraz amerykańskim Studebaker-em US 6.

Archiwalny film prezentujący zespół konstruktorów i początkowe testy Pragi V3S.

Dzięki zastosowaniu portalowych mostów napędowych (przekładnie zwolnicowe) ma bardzo duży prześwit podłużny przy relatywnie małych kołach o R 20. Zastosowanie tego typu mostów zapewniło bardzo dobrze właściwości terenowe samochodu, obniżając jednak szybkość maksymalną do 60 km/godz. Nie jest to zbyt dużą wadą ponieważ samochód jest zaprojektowany głównie do jazdy w ciężkim terenie. Tylne mosty napędowe wyposażone są w 100 % blokady mechanizmów różnicowych. Do napędu samochodu Praga V3S służy chłodzony powietrzem silnik Tatra T 912-1 lub jego późniejsze odmiany: -2, -3, będący pochodnym silnika Tatry 111, jest to połowa silnika V 12 z niezbędnymi zmianami. Pojemność skokowa silnika to 7412 cm³, rozrząd typu OHV na kołach zębatych, wtrysk paliwa bezpośredni. Silnik osiąga moc 98 KM (73 kW) przy 2000 obr/min. Dzięki swojej konstrukcji jest głośny ale niezawodny w ekstremalnie dużym zakresie temperatur otoczenia. Do rozruchu w niskich temperaturach służy nabój eterowy na kolektorze ssącym, pompa wstrzykująca paliwo do świecy płomieniowej typu JIKOV 132, naftowe podgrzewanie akumulatorów oraz przyrząd najbardziej niezawodny dla wprawnego kierowcy - korba rozruchowa. W silniku T912-1 nie ma świec żarowych ani dekompresora. Do chłodzenia silnika zastosowano sztywno napędzany wentylator, pracujący w oblachowaniu cylindrów silnika. Praktycznie niezniszczalny wał korbowy jest podparty na dużych łożyskach tocznych, wał jest skręcany z poszczególnych elementów (wykorbień), taka konstrukcja umożliwia naprawę wału korbowego w warunkach polowych, poprzez częściową wymianę elementów. Osprzęt silnika jest bardzo prosty: szczelinowy filtr oleju, czyszczony grzebieniem przy każdej zmianie biegów(linka łącząca grzebień z lewarkiem), mokry siatkowy, cyklonowy filtr powierza, filcowy wkład w filtrze paliwa, prądnica 12 V oraz rozrusznik 5,7 kW oraz dwucylindrowy kompresor powietrza. Rozrząd  OHV na kołach zębatych, dwa wałki rozrządu, które po przez popychacze poruszają konikami zaworów ssących i wydechowych.

Układ napędowy to : trzy mosty portalowe, skrzynia biegów 4+1 oraz reduktor terenowy (szosa, teren), wały napędowe, z reduktora został wyprowadzony dodatkowy wałek do napędu wciągarki lub pomp hydraulicznych do napędu zabudów specjalistycznych. Stały napęd 6x6 z możliwością blokady mostów tylnych. Na podwoziu Praga V3S były zabudowywane zabudowy: skrzyniowa, wywrotka, skrzyniowa z HDS, kontener wojskowy z różnym wyposażeniem, beczka asenizacyjna, polewaczka, cysterna, żuraw CKD AD 06, w późniejszym okresie AD 080 (przełom lat 70/80), eksploatowany z powodzeniem do czasów obecnych. Układ hamulcowy jest wspomagany pneumatycznie, na mostach hamulce szczękowe, hamulec ręczny na wale napędowym - taśma hamulcowa zaciągana ręcznie.

Układ napędowy - przekładnie zębate w napędzie V3S.

Ciężarówka Praga V3S - schemat układu napędowego

Na bazie podwozia Praga V3S powstało podwójne, szybkostrzelne 30 mm samobieżne działo przeciwlotnicze Praga PLDvK 53/59, nazywane potocznie "Jaszczurką", doskonałe mosty napędowe były wykorzystywane do produkcji ciągnika leśnego LKT, modelu uniwersalnego samochodu Praga UV 80 oraz ciężarówki Ross Viza 4x4 lub 6x6.

Armia Czechosłowacka posiadała około 25 tysięcy samochodów Praga V3S, obecnie w armii Czeskiej wykorzystywanych jest 500 egzemplarzy z zabudowami specjalistycznymi - kuchnie, radiostacje, wozy dowodzenia.

Wśród czeskich żołnierzy znane jest powiedzenie  "Kdybych šel do války, tak jedině s véeskou" - Gdy wybierasz się na wojnę to jedynie z V3S-ką" uznawana jest za fenomenalną, ponadczasową konstrukcję samochodu wojskowego.

Mechaniczna wciągarka Praga V3S - umiejscowienie w ramie z rolkami kierunkowymi (przód-tył)

Ciężarówka Praga V3S - wyciągarka linowa

                                                                                                                                                                                                                                                          

Podstawowe parametry samochodu Praga V3S w wersji skrzyniowej.

 Podwozie samochodu Praga V3S
 Oznaczenie handlowe    Praga V3S
 Producent  

 AZKG, n.p. Praha

 1961 AVIA n.p. Letniany

 1983 BAZ n.p.  Bratysława

 Zabudowa    drewniana, stalowa
 Kabina kierowcy    stalowa, dwuosobowa
 Rozstaw kół przednich  [mm]  1 870
 Rozstaw bliźniaczych kół tylnych, wewnętrzny  [mm]  1 485
 Rozstaw bliźniaczych kół tylnych, zewnętrzny  [mm]  2 025
 Rozstaw osi   [mm]  3 580 + 1 120
 Długość  [mm]  6 910
 Wysokość kabina/plandeka  [mm]  2 510 / 2 920
 Prześwit przy obciążeniu 5 000 kg  [mm]  400
 Długość skrzyni ładunkowej  [mm]  4 010
 Szerokość skrzyni ładunkowej  [mm]  2 180
 Wysokość burt + nadstawy  [mm]  500 + 370
 Wysokość załadunkowa  [mm]  1 260
 Masa własna bez wciągarki / masa całkowita  [kg]  5 350 / 5 470
 Masa własna z wciągarką / masa całkowita  [kg]  10 650 / 10 770
 Masa kabiny z ramą i wciągarką  [kg]  4 300
 Nośność w terenie / na szosie (z obsługą)  [kg]  3 300 / 5300
 Holowana przyczepa w terenie / na szosie  [kg]  3 100 / 5 500
 Kąt najazdu / zjazdu  [°]  72 / 32
 Kąt poprzeczny wywracający  [°]  40
 Promień zawracania  [m]  10,50
 Zużycie paliwa bez ładunku / z ładunkiem 5 300 kg  [l/godz]  23,6 / 28,5
 Zbiornik paliwa  [l]  120
 Uchwyty na kanistry 20 l (w zależności od wersji)  [szt]  2 - 6
 Bezpieczne brodzenie w wodzie  [mm]  800
 Wysokość haka holowniczego, obciążenie 5 300 kg  [mm]  790
 
Silnik T-912 używany do napędu Praga V3S   
 
 Paliwo    olej napędowy
 Wtrysk paliwa    bezpośredni
 Ilość cylindrów  [szt]  6 w rzędzie
 Średnica cylindra  [mm]  110
 Skok tłoka  [mm]  130
 Pojemność skokowa 1 cylindra  [cm³]  1 235,4
 Pojemność skokowa silnika  [cm³]  7 412,0
 Stopień kompresji    16,5
 Chłodzenie powietrzem    wentylator
 Moc maksymalna przy obrotach  [KM]  98 / 2 100 obr/min
 Moc trwała przy obrotach  [KM]  60 / 1 600 obr/min
 Moment obrotowy maksymalny przy obrotach  [Nm]  360 / 1 400 obr/min
 Masa własna suchego silnika  [kg]  600
 Pompa wtryskowa    Motorpal PV 6 R 8S620
 Kompresor powietrza    2 cylindrowy
 Pojemność miski olejowej  [l]  18
 Filtr oleju    szczerbinowy
 Filtr powietrza    mokry, olejowy
 Filtr paliwa    wkładka filcowa, sitko
 Tarcza sprzęgła   [mm]  325 / 190 / 5
 Sterowanie sprzęgłem    mechaniczne
     
     
     
     
Układ napędowy - skrzynia biegów, reduktor oraz mosty napędowe Praga V3S
     

 

Ciężarówka Praga V3S - skrzynia biegów

Przekrój skrzyni biegów Praga V3S

Ciężarówka Praga V3S - reduktor terenowy
  Przekrój reduktora terenowego Praga V3S

 

Przekrój reduktora przekładni głównej mostu napędowego Praga V3S 

Ciężarówka Praga V3S - reduktor mostu napędowego

Praga V3S, wojskowa wersja skrzyniowa

Ciężarówka Praga V3S - skrzyniowa wersja wojskowa 

Na podwoziu Praga V3S było produkowane 30 mm, podwójne, szybkostrzelne, samobieżne działo przeciwlotnicze PLDvK 53/59, potocznie "Jaszczurka"  ("Ještěrka" )  używane głównie przez Czechosłowacką i Jugosłowiańską armię.

Samobieżne działo przeciwlotnicze PLDvK 53/59 zbudowane na podwoziu Praga V3S

Więcej o szybkostrzelnym dziale przeciwlotniczym PLDvK 53/59 tutaj

Do czasów dzisiejszych Praga V3S z 8 - tonową zabudową dźwigową AD 080 produkcji CKD Slany jest powszechnie używana przez firmy energetyczne pracujące w ciężkich warunkach terenowych.

Żuraw AD 080 na podwoziu Praga V3S po remoncie kapitalnym:

 

  • 1
  • 2
  • img_22511
  • img_22521
  • img_22531
  • img_22541
  • img_22551
  • img_22561
 

Cykl archiwalnych filmów Czeskiego Wojskowego Instytutu Historycznego prezentujący obsługę techniczną samochodu Praga V3S.

1. Opis działania i obsługi Praga V3S

2. Obsługa osprzętu silnika T-912 napędzającego Praga V3S

3. Układ kierowniczy i hamulcowy Para V3S 

4. Instalacja elektryczna Praga V3S

5. Diagnostyka uszkodzeń Praga V3s 

6. Obsługa codzienna Praga V3s

 

 

Do sprzedania zabytkowy, legendarny samochód ciężarowy Praga V3S, 6x6, wojskowa wersja skrzyniowa, na żółtych, zabytkowych tablicach.

Linki:

1. Klubu vojenského muzea na demarkační linii v Rokycanech

 

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
 

179641 (66)

Menu bloga

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB]

Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgier w roku 1918 kkStB przestały istnieć. Ich majątek został podzielony między przedsiębiorstwa kolejowe państw powstałych z rozpadu monarchii takie jak:

  • Austria: Österreichische Staatsbahnen (ÖStB), od roku 1923: Österreichische Bundesbahnen (BBÖ)
  • Czechosłowacja: Československé státní dráhy (ČSD)
  • Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców: Jugoslovenske državne železnice (JDŽ)
  • Polska: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Rumunia: Căile Ferate Române (CFR)
  • Włochy: Ferrovie dello Stato (FS)

 

 Reklama - Posypywarka ciągniona do samochodu, quada, ATV, z własnym silnikiem napędu rozrzutu kruszywa.

Posypywarka komunalna ciągniona z własnym silnikiem - do ciągnięcia przez quad, ATV, samochód

Szybkość posypywania niezależna od prędkości jazdy, szczególnie polecana na wąskich, stromych krętych drogach, wszędzie tam gdzie nie można rozwinąć większej prędkości aby napęd od koła był skuteczny.

Zaczep kulowy ISO 50 lub oko ciągnikowe.

_