Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Lekki 5 - tonowy samochód ciężarowy - Praga S5T (szosowy 5 tonowy) w Czechach popularnie nazywany - espětka. Szosowa odmiana terenowej Pragi V3S, produkowany w latach 1956 - 1972. Przez cały okres wyprodukowano ponad 50 000 sztuk. Praga S5T była produkowana w wersjach: S5T-1, S5T-2, S5T-3, S5T-TN (ciągnik siodłowy). W 1971 roku, pod koniec produkcji, zmiany konstrukcyjne pozwoliły ponieść ładowność samochody do 6 000 kg i ten model otrzymał oznaczenie S5T-3 Super. Wszystkie odmiany Pragi S5T posiadały napęd na jedną tylną oś, wyposażoną w koła bliźniacze. W latach 1959 - 1962 była produkowana odmiana S5T-N, większość z 3000 wyprodukowanych egzemplarzy została wyeksportowana do ZSRR.

Praga S5T była produkowana w zakładach - AZKG Praha-Vysočany do 1961 roku oraz AZL Praha-Letňany do końca produkcji w roku 1972.

Silnik samochodu Praga S5T był identyczny jak w modelu terenowym V3S, czyli rzędowy, 6 cylindrowy diesel OHV, oznaczany T-912-1, T-912-2.

 

 Podstawowe parametry samochodu Praga S5T wersje: podwozie do zabudowy, skrzyniowe, ciągnik siodłowy
 Wersja S5T - 1 S5T - 2 S5T - 3 S5T-1-TN S5T-2-TN S5T-3-TN
 Typ silnika            
 Masa podwozia pod zabudowę            
 Masa kompletnej wersji skrzyniowej            
 Masa całkowita z ładunkiem            
 Masa holowanej przyczepy            
             
             
             
             
             
             
             
             
             

Wersje silnika T 912-1, T 912-2 oraz T 912-3 (nie stosowany w samochodzie Praga S5T)

Typ silnika    T 912-1 T 912-2 T 912-3
Pojemność skokowa [cm³] 7 412 8 100
Średnica cylindra [mm] 110 115
Skok tłoka [mm] 130
Współczynnik kompresji   16,5:1
Moc maksymalna [kW]/[obr/min] 72,1/2100 81,0/2200 81,0/2000
Moment maksymalny [Nm]/[obr/min] 353/1400 392/1400 412/1400
Moc trwała [kW]/[obr/min] 44,1(60 KM) przy 1600
Wolne obroty [obr/min] 500
Średnie zapotrzebowanie paliwa [g/kWh] 247 242 228
Masa suchego silnika [kg] 630 650

 Źródła:

  1. Wikipedia
  2. Praga S5T w filmach
  3. Forum dyskusyjne miłośników samochodu Praga S5T
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
 

341820 (490)

Menu bloga

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB]

Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgier w roku 1918 kkStB przestały istnieć. Ich majątek został podzielony między przedsiębiorstwa kolejowe państw powstałych z rozpadu monarchii takie jak:

  • Austria: Österreichische Staatsbahnen (ÖStB), od roku 1923: Österreichische Bundesbahnen (BBÖ)
  • Czechosłowacja: Československé státní dráhy (ČSD)
  • Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców: Jugoslovenske državne železnice (JDŽ)
  • Polska: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Rumunia: Căile Ferate Române (CFR)
  • Włochy: Ferrovie dello Stato (FS)