Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

 
Logo firmy Praga 

Praga jest jednym z najstarszych na Świecie producentów samochodów, jest to czeska marka z historią zaczynającą się w 1907 roku. Zakłady Praga na przestrzeni swojej historii produkowały: samochody osobowe, ciężarowe, motocykle, czołgi, autobusy, samoloty, części zamienne oraz podzespoły wykorzystywane przez innych producentów. Posiadała dziesiątki patentów na swoje rozwiązania techniczne, mające zastosowanie w produkcji przemysłowej.

W czasach obecnych właścicielem marki Praga jest firma Praga-Export s.r.o., która kontynuuje tradycje historycznych zakładów.

Historia: 

Okres od 1907 do drugiej wojnie światowej

W roku 1907 została założona "Praska fabryka produkcji samochodów", jako wspólne przedsięwzięcie praskiej "První česko-moravské továrny na stroje" (Pierwszej czesko-morawskiej fabryki budowy maszyn w Pradze) i "Ringhofferových závodů" (Ringhoffer-Werke A.G, jeden z największych zakładów przemysłowych Austro-Węgier). Firma w 1907 roku wyprodukowała niewielką ilość samochodów osobowych na licencji włoskiej firmy "Isotta Fraschini", a w roku 1908 produkowała samochody na licencji francuskich producentów:"Charon" oraz "Renault".

Pod koniec 1909 roku "Praska fabryka produkcji samochodów" zaczęła stosować znak towarowy "Praga", międzynarodowy zapis nazwy stolicy Czech. Zainteresowanie samochodami było bardzo niewielkie, wyprodukowano w przeciągu dwóch pierwszych lat działalności, aż 9 różnych, jednak sprzedaż wyniosła jedynie 10 sztuk. W 1910 roku zakłady Praga rozpoczęły seryjną produkcję modeli Praga 01 oraz Praga 02, też bez większego sukcesu rynkowego.

 

Okres po drugiej wojnie światowej, czasy komunizmu

 

Okres po upadku komunizmu w 1989 roku

 

Budowa Praga

 

Ciąg dalszy nastąpi wkrótce.

Produkcja:

Samochody osobowe 

Praga Alfa (1913)

  • Praga Charon (1909-1913)
  • Praga Mignon (1911-1929)
  • Praga Grand (1912–1932) - luksusowa limuzyna
  • Praga Alfa (1913–1942)
  • Praga Baby (1934–1937) - mały, tani popularny samochód
  • Praga Piccolo (1924–1941) - mały rodzinny samochód
  • Praga Super Piccolo (1934–1936)
  • Praga Golden (1934–1935)
  • Praga Lady (1935–1947) - rodzinny samochód
  • Praga R4S (2011) - nisko seryjny samochód sportowy
  • Praga R1 (2012) - jednostkowy samochód sportowy

Seryjna produkcja samochodów osobowych została zakończona w 1947 roku.

Motocykle 

  • Praga BD 500 DOHC (1929),
  • Praga BD 500 DOHC (1929-1933),
  • Praga BC 350 OHC (1932-1933),
  • Praga ED 250 (1999-2003) – enduro,
  • Praga ED 610 (2000-2003) – enduro.

Samochody ciężarowe

  • Praga V (od 1915) - nośność 5 ton,
  • Praga N (od 1917),
  • Praga A150 - mały samochód ciężarowy oraz mini autobus,
  • Praga RN - średniej wielkości samochód ciężarowy oraz autobus, napęd silnikiem benzynowym iskrowym, - więcej
  • Praga RND - średniej wielkości samochód ciężarowy oraz autobus, napęd silnikiem wysokoprężnym, - więcej
  • Praga RV (1935-1939) - lekki samochód ciężarowy (6×4), zaprojektowany specjalnie dla armii czechosłowackiej (RV = rychlý vojenský/szybki wojskowy),
  • Praga ND, 
  • Praga V3S (1952–1989) - średniej wielkości samochód terenowy (6×6) o doskonałych osiągach w trudnym terenie, - więcej
  • Praga S5T (1956–1972) - drogowa wersja Pragi V3S (4×2), - więcej
  • Praga UV100 (prototyp 1985) - samochód wielozadaniowy dla służb komunalnych, wojska itp. (odpowiednik niemieckiego Unimoga),
  • Praga UV120 (prototyp 1985) - samochód wielozadaniowy dla służb komunalnych, wojska itp. (odpowiednik niemieckiego Unimoga),
  • Praga UV80 (od 1992 - 1999) - samochód wielozadaniowy dla służb komunalnych, wojska itp. (odpowiednik niemieckiego Unimoga)

Autobusy

  • Autobus Praga, turystyczny 30 miejscowy Čedok (1927) wyprodukowano tylko 2 sztuki,
  • Praga NDO - autobus zbudowany na bazie samochodu ciężarowego Praga ND,
  • Praga RN i RND - mały autobus zbudowany na bazie samochodu ciężarowego Praga RN a RND,
  • Praga A150 -  mały autobus zbudowany na bazie samochodu ciężarowego Praga A150

Trolejbusy

  • Praga TOT,
  • niezrealizowane do końca projekty: Praga TNT a Praga TB 2

Czołgi

  • Praga LT wz. 38 (od 1938) lekki czołg w czasie niemieckiej okupacji produkowany dla Wehrmachtu jako Pz.Kpfw,
  • Panzerwagen 39

Samoloty

  • Praga E-41 (E-241)
  • Praga E-51
  • Praga BH-39 (E-39)
  • Praga E-114
  • Praga 210 (211)

Ciągniki artyleryjskie

  • Praga T-3
  • Praga T-4
  • Praga T-6
  • Praga T-7
  • Praga T-8
  • Praga T-9

Koncepcyjny samochód sportowy Praga R1R

 

Przypisy

 

 

 


  

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
 

35207 (116)

 Reklama - Posypywarka ciągniona do samochodu, quada, ATV, z własnym silnikiem napędu rozrzutu kruszywa.

Posypywarka komunalna ciągniona z własnym silnikiem - do ciągnięcia przez quad, ATV, samochód

Szybkość posypywania niezależna od prędkości jazdy, szczególnie polecana na wąskich, stromych krętych drogach, wszędzie tam gdzie nie można rozwinąć większej prędkości aby napęd od koła był skuteczny.

Zaczep kulowy ISO 50 lub oko ciągnikowe.

_