Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Kontener KP 7, KP 7 zamknięty, mulda M5 oraz mulda M7 oferujemy do natychmiastowej sprzedaży z naszego magazynu.

Kontenery są dostępne w sklepie internetowym Torkonstal kontenery i muldy Korzystne ceny, wysoka jakość, szybka i tania dostawa gwarantowana.

Serdecznie zapraszamy!


 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Zakłady Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks Gesellschaft działały w latach 1850-1923, w wyniku podziału Austro-Węgier po I wojnie światowej kontynuatorem działalności były zakłady Ringhoffer-Tatra AG w Korzywnicy (niem Nesselsdorf) Początkowo w zakładach produkowano powozy, później także wagony kolejowe i samochody.

Logo firmy Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft

Firma została założona w 1850 roku przez Ignác Šustala [1822–1891] w 1853 dołączył akcjonariusz, przemysłowiec Adolf Raschka i powstała - Fabryka powozów Ignaz Schustala & Comp.

Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks Gesellschaft

Bryczki i powozy konne produkcji Nesselsdorfer Wagenbau z kolekcji wozowni Muzeum w Łańcucie.

 

Na krótko przed pierwszą wojną światową w firmie Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks Gesellschaft pracowało około 5300 robotników i 300 urzędników, techników oraz inżynierów.

Założyciel Fabryki powozów Ignaz Schustala & Comp - Ignác Šustala urodził się 7 grudnia 1822 roku w Koprzywnicy jako trzeci syn bogatego gospodarza. Jego matka zmarła w 1828 roku, gdy miał sześć lat, w wieku jedenastu lat został sierotą po śmierci ojca. Ukończył szkołę podstawową w Koprzywnicy. Dwa lata 1834 -1835 uczył się w gimnazjum w Nowym Jiczynie. W 1836 roku rozpoczyna naukę rzemiosła; kołodziejstwa, malarstwa oraz stolarstwa u mistrza mistrza Jana Kudlika z Mistka, obecnie część Frydek-Mistek. W tym okresie zainteresował się techniką kolejową, własnie w tym okresie w okolicy Frydek-Mistek jest budowana północna C.K. trasa kolejowa. (K.u.K. Privilegierte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn) (C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda). W 1841 roku Ignác Šustala został czeladnikiem i aby zdobyć kolejne doświadczenia zawodowe zatrudnia się kolejno u rymarza Josefa Svitáka w Hukvaldy, nastepnie u mistrza rymarstwa Jakuba Pekáreki w Holeszowie. W celu dalszego kształcenia, w 1843 roku decyduje się na wyjazd do Wiednia, wielkiego centrum produkcji powozów. W Wiedniu spędza 7 lat, pracując kolojno w firmie Waniek, u Friedricha Kindlera, a na końcu u CK dostawcy, rymarza Filipa Kollera . Dzięki Filipowi Kollerowi zdobył niezbędną wiedzę zawodową, a wraz z nią marzenia o niezależności. Ignác Šustala w 1850 roku zrezygnuje z pracy u mistrza Kollera i wróci do rodzinnej Koprzywnicy z myślą o założeniu własnego warsztatu. Przy pomocy starszego brata Jana,  w obrębie jego gospodarstwa Ignác Šustala zbudował swój pierwszy niewielki warsztat o wymiarach 6 x 7 m z dodatkowym zadaszeniem wielkości 3 x 3,7 metra. Na początku swojej działalności zatrudnił 2 pracowników. W latach 1850 - 1852 warsztat produkuje  furmanki i bryczki konne, cieszące się dobrą opinia oraz doskonale nadające się do użytku we wiejskich okolicach Koprzywnicy. Dzięki dużemu zainteresowaniu klientów wyrobami warsztatu,  Šustala mógł rozszerzać swoją działalność. W końcu trzeciego roku samodzielnej  działalności, zatrudnia już ośmiu czeladników oraz kilku uczniów. Dzięki doskonałym umiejętnościom organizacyjnym i ścisłej dyscyplinie jaką wprowadził Ignac Šustala firma mogła stale zwiększać produkcję.

Założyciel Fabryki powozów Ignaz Schustala & Comp - Ignác Šustala

Ignac Šustala był nie tylko sprawnym biznesmenem i organizatorem, ale również bardzo był utalentowany technicznie. Zastosował wiele własnych patentów i ulepszeń w swojej firmie. W 1870 roku zatrudniając 150 wykwalifikowanych pracowników różnych zawodów, wyprodukował 1200 pojazdów, w tym różne pojazdy użytkowe, specjalne, pocztowe.

Ignác Šustala zmarł na zawał serca 29 stycznia 1891 roku we Wiedniu. Kolejnym dyrektorem zakładów został jego syn Adolf, który jednak bez większych sukcesów w 1895 roku zrezygnował z kierowania firmą, i razem z braćmi Ignacem juniorem oraz Józefem, odsprzedał udziały w zakładach Nesselsdorfer Wagenbau.

 

Wykaz modeli samochodów osobowych produkowanych przez zakłady Nesselsdorfer Wagenbau:

  • Prezydent  1897 - pierwszy samochód wyprodukowany w Europie środkowej
  • Prezydent II  1899
  • Typ A Vierer  1900
  • Typ A Vierer II  1900
  • Typ Rennwagen  1900
  • Typ Elektromobil  1900
  • Typ Model A  1900 - 1901
  • Typ Neuer Vierer  1901 - 1902
  • Typ Zweier - 1901 - 1902
  • Typ B  1902 - 1904
  • Typ C  1902 - 1905
  • Typ D  1902 - 1905
  • Typ E  1904 - 1906
  • Typ F  1906
  • Typ J 30  1906
  • Typ L  1906 - 1911
  • Typ S 4 16/20 KM  1906 - 1911
  • Typ J 40  1907-1908 oraz 1910 - 1911
  • Typ S 4 20/30 KM  1910 - 1916
  • Typ S 6 40/50 KM  1910 - 1914
  • Typ T  1914 - 1925
  • Typ U 1914 - 1925

Prezydent - pierwszy samochód produkcji Nesselsdorfer Wagenbau z roku 1897.

President, pierwszy samochód produkcji Nesselsdorfer Wagenbau z 1897 r. ↑ źródło Wikipedia ↓ fot. Letheko, Muzeum Tatra w Koprzywnicy

Prezydent, pierwszy samochód produkcji Nesselsdorfer Wagenbau z roku 1897 - Muzeum Techniki Tatra w Koprzywnicy.

Wykaz modeli samochodów ciężarowych i autobusów produkowanych przez zakłady Nesselsdorfer Wagenbau:

  • prototyp samochodu ciężarowego 1898 - pierwszy samochód ciężarowy wyprodukowany w Europie środkowej
  • drugi prototyp samochodu ciężarowego 1909
  • Model K 1909 - 1911
  • Model M  1909 - 1911
  • Model R 1908
  • Model O 1907 - 1909
  • Model SO  1910 - 1914
  • Model TO  1920
  • Model T 14 prototyp 1914
  • Model TL 2 1915 - 1924
  • Model TL 4 1916 - 1924

Replika pierwszego samochodu ciężarowego.

  • 1280px-nw_1st_lorry1
  • 800px-nw_1st_lorry2
  • 800px-nw_p7230168

Źródła:

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna

Austro-Tatra była austriackim producentem samochodów, który podobnie jak czeska firma Tatra, wywodził swoje korzenie z fabryki Nesselsdorf Wagenbau.

 

Upadek Austro-Węgier spowodował utworzenie granic państwowych między zakładem produkcyjnym w Koprzywnicy (czes. Kopřivnice, niem. Nesselsdorf) a siedzibą główną w Wiedniu. Z tego powodu zarząd został przeniesiony do Pragi w 1919 roku i przemianowany na Ringhoffer-Tatra AG. Pojazdy były sprzedawane pod nową nazwą Tatra.

Logo zakładów Austro-Tatra, źródło Wikipedia

.

 

Źródła:

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

941709 (1)

Menu bloga

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB]

Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgier w roku 1918 kkStB przestały istnieć. Ich majątek został podzielony między przedsiębiorstwa kolejowe państw powstałych z rozpadu monarchii takie jak:

  • Austria: Österreichische Staatsbahnen (ÖStB), od roku 1923: Österreichische Bundesbahnen (BBÖ)
  • Czechosłowacja: Československé státní dráhy (ČSD)
  • Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców: Jugoslovenske državne železnice (JDŽ)
  • Polska: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Rumunia: Căile Ferate Române (CFR)
  • Włochy: Ferrovie dello Stato (FS)